הרצאות טד.
נכון שהרבה הרצאות טד הן גם מתומללות, ואז בעצם אפשר לצפות בהן עם כתוביות. אבל מהנסיון (של המטופלים שלי) למדתי שכשיש כתוביות לפעמים קשה להקשיב .
אז הנה ההצעה: לא להפעיל כתוביות, או כן להפעיל לתמיכה אבל לנסות בחלק מהזמן להקשיב ולא להסתכל. מה כן? פשוט להאט את קצב הדיבור ( Playback Speed) ל 0.75.
הבנה של דיבור מהיר היא ״פרק שלם״ שצריך לעבור אותו, ולהתאמן עליו, במיוחד אנשים עם חרשות מוקדמת שהושתלו בגיל מבוגר, אבל גם אנשים אחרים עם ירידה בשמיעה (בכל הגילאים, כולל ילדים) ואנשים בגיל השלישי. הבעיה היא שבמציאות רוב האנשים מדברים יותר מדי מהר, במיוחד אנשים שלא מודעים מספיק לירידה בשמיעה של מי שמדבר איתם. דיבור מהיר לא רק מקשה על קריאת שפתיים אלא גם על ההבנה השמיעתית.
אז בואו נחזור להרצאות טד, או כל חומר אחר ביוטיוב: שם דווקא כן אפשר לשלוט ולהאט את קצב הדיבור! אם מאיטים לקצב של 0.75 זה הופך את מה ששומעים להרבה יותר קל לעיבוד (שמיעתי) ונשמע ממש טוב. כשמנסים להאט יותר – האפשרות הבאה היא ל 0.5 , הדיבור נשמע מרוח ולא ברור (אבל תנסו, יכול להיות שעבור דוברים שמדברים מהר במיוחד זה ישמע סביר).
עכשיו, צריכים להיות זהירים בבחירת המשימות לאימוני שמיעה, ולכן חשוב לי לסייג: ההמלצה הזאת היא לאנשים שמבינים דיבור בשיחה פשוטה בחיי היומיום בתנאים אקוסטיים נוחים ללא קריאת שפתיים, מנהלים שיחות פשוטות בטלפון ואפילו תופסים משפטים שלמים פה ושם ברדיו או בטלויזיה. זאת משימה מאתגרת במיוחד, והיא מיועדת למי שיכול ורוצה לאתגר את עצמו במשימות שדורשות הבנה שמיעתית ברמה גבוהה.
רוצים שיהיה עוד יותר מאתגר? עברו להרצאות בשפה זרה (אנגלית).