השיקום לאחר ניתוח שתל שבלולי כולל מעקב רפואי, מיפויים, ואימוני שמיעה.

  • מעקב רפואי: המעקב הרפואי כולל מעקב אחרי ההחלמה של איזור הניתוח, אחרי כל תלונה רפואית באוזן המנותחת ואחרי כל בעיה רפואית שיכולות להיות לה השלכות על בריאות האוזן ו/או על השמיעה עם השתל.
  • מיפויים: בשלבים הראשונים לאחר הניתוח המיפויים מתמקדים בהנגשת טווח רחב של צלילים בעוצמה נוחה. המיפויים בתקופה הראשונה הם תכופים משום שישנם תהליכים פיזיולוגיים כמו גם תהליכי הסתגלות אשר מתבטאים בשינויים ברגישות לגירויים המועברים באמצעות השתל . בתקופה הראשונה לאחר החיבור לשתל נעשות גם התאמות של חלקי המערכת החיצונית ( כמו למשל הוספת/הורדת מגנטים ומציאת פתרון אופטימאלי להרכבת המעבד על האפרכסת). בנוסף לכך, המושתל לומד להכיר את חלקי המערכת החיצונית ולומד לתפעל ולתחזק אותה. במשך הזמן, מתקבלות במיפוי תגובות עבור צלילים חלשים יותר וגדלה גם היכולת לשמוע צלילים בעוצמה גבוהה יותר. כאשר המפה הופכת ליציבה, אין צורך עוד במיפויים תכופים. השינויים הנעשים במיפוי בשלבים מתקדמים יותר הם יותר קטנים ומטרתם: לשפר יכולת האזנה בסביבות אקוסטיות שונות, לבצע סינכרוניזציה עם מכשיר השמיעה שבאוזן השניה, לאפשר שימוש באביזרי עזר ולחדד תפיסה של צלילי דיבור.
  • אימוני שמיעה: אימוני השמיעה מועברים על ידי קלינאי/ת תקשורת והם נועדו להוביל ולבסס תהליכים של למידה שמיעתית על מנת להגיע למיצוי של מקסימום התועלת האפשרית מן השתל השבלולי. בנוסף, אימוני השמיעה נועדו לאפשר למטופל  לממש וליישם את המיומנויות השמיעתיות הללו בחיי היומיום על מנת לשפר את תפקודו התקשורתי ואת איכות חייו.

שיקום שמיעה לאחר ניתוח השתלת שתל שבלול

 

ד"ר נעמה צח מתמחה בעבודת שיקום לאחר ניתוח להשתלת שתל שבלולי. ד"ר נעמה צח גרה בארצות הברית, ופעילה בארגון מושתלי שתל השבלול האמריקאי. הטיפול והשיקום השמיעתי למושתלי שתל מתבצע באמצעות טלתרפיה ומתאים ביותר למבוגרים לאחר ניתוח שתל שבלולי.

 

שיקום שמיעה שתל שבלול