לפני כמה חודשים, אחת המטופלות שלי שיתפה אותי בתגובות של אנשים שומעים כאשר היא שואלת אותם שאלות כמו "מה הוא אמר"? "מה היא אמרה"? היא תיארה תגובות של חוסר סבלנות או אפילו כאלה שמייחסות לשאלות שלה חטטנות וחוסר נימוס. היא אמרה שהיא מעדיפה לשלם את המחיר ולספוג את התגובות השליליות האלה, על פני המצב שבו היא לא מבינה על מה מדובר ומרגישה מחוץ לעניינים. היא סיכמה את השיחה שלנו במילים : "אנשים שומעים יכולים להיות לפעמים כל כך מרגיזים ".
הציפיות של רוב האנשים כבדי השמיעה והחרשים (כ"וח) מאנשים שומעים היא להתחשב יותר, להיות יותר רגישים ואדיבים ולהבין את מצבם. אבל במקרים רבים, אפילו האנשים הקרובים והאוהבים ביותר, לא עומדים בציפיות האלה. הסיבה היא שאנשים עם שמיעה תקינה לא מבינים מהי לקות בשמיעה , איך היא מתבטאת בכל מיני מצבים בחיי היומיום ואיך היא משפיעה על אנשים. רובנו מכירים את התרגיל הידוע בו מחלקים לאנשים עם שמיעה תקינה אטמי אוזניים, כדי שיחוו, ולו רק לכמה דקות, איך מרגישה חירשות. התרגיל הזה, למרות שהוא כל כך פופולארי, לא מדמה חרשות – חרשות היא חוויה הרבה יותר מורכבת.
אפשר אולי לצפות מאנשים כבדי שמיעה וחרשים שיסבירו לאנשים השומעים בסביבתם הקרובה "איך זה להיות…"? אבל הם בדרך כלל לא יודעים אפילו מאיפה להתחיל: בקרב אנשים עם שמיעה תקינה קיים חוסר ידע עצום לגבי חרשות וקושי אמיתי לדמיין את עצמם לא שומעים.
כדי לקדם מודעות ושיח, חשוב שאנשים כ"וח יבינו מה אנשים עם שמיעה תקינה חושבים (ברובם) על חרשות. לפיכך, המאמר הזה יתמקד בכמה נושאים בסיסיים שחשוב שאנשים חרשים יהיו מודעים להם, כאשר הם מסבירים לחבריהם השומעים מהי חרשות ואיך אפשר להקל עליהם את ההתמודדות במצבים תקשורתיים שונים.

• השפעת רעש סביבתי על אנשים כבדי שמיעה וחרשים: אולי תתפלאו לדעת, אבל -אנשים רבים בעלי שמיעה תקינה מניחים באופן אינטואיטיבי שלרעש סביבתי אין שום השפעה על אנשים כ"וח. מבחינתם – אנשים כ"וח לא שומעים את הרעש ממילא, כך שאם יש רעש – הוא יכול להפריע רק להם – לאנשים השומעים. זה כל כך בסיסי וכל כך מוטעה שנדרש פה הסבר ברור: אנשים עם ירידה בשמיעה סובלים מרעש רקע הרבה יותר מאנשים עם שמיעה תקינה. כדי להגיע לאותה רמה של הבנת דיבור, אנשים עם ירידה בשמיעה צריכים הפרש הרבה יותר גדול בין הרעש לדיבור ( זאת אומרת שהדיבור יהיה בעוצמה חזקה יותר מהרעש). בעוד שאנשים עם שמיעה תקינה יכולים להבין דיבור אפילו במצב בו הדיבור והרעש הם באותה עוצמה ( ואפילו כאשר הרעש חזק מעט מן הדיבור), אנשים כ"וח לא יכולים להבין דיבור אלא אם העוצמה שלו תהיה גבוהה באופן משמעותי מעוצמת הרעש. חשוב גם להדגיש שברוב מצבי החיים עוצמות הרעש הן גבוהות מדי עבור אנשים כ"וח מה שמתבטא באובדן משמעותי של מידע שמיעתי ובצורך להשקיע מאמץ עצום בהאזנה ובריכוז על מנת להתגבר על התפיסה השמיעתית המוגבלת. אם אנשים שומעים יבינו את זה, הם יוכלו להבין למשל:
• 1: מדוע אתה מבקש מהם להנמיך את הטלוויזיה בזמן שיחה
• 2: למה חשוב לך לא לשבת קרוב למזגן ( או לכל מקור רעש אחר) בזמן שיחה
• 3: מדוע את/ה מצפה מהם לבחור מסעדה שקטה ( או מקום שקט במסעדה)
• 4: למה את/ה הרבה פעמים "עסוק" או ש"יש לך תוכניות אחרות" כאשר מזמינים אותך לאירועים חברתיים רועשים.
• 5: למה את/ה מעדיף לפעמים להתנתק ..
• 6: כמה חשובה ההתייחסות החיובית ושיתוף הפעולה שלהם בשימוש באביזרי עזר שמשפרים באופן ישיר את היחס בין הדיבור לרעש.

• השפעת מספר המשתתפים בשיחה: חשוב להסביר שככל שמספר המשתתפים בשיחה עולה, כך היכולת של אנשים כ"וח לעקוב אחריה ולהשתתף בה- יורדת. אנשים עם ירידה בשמיעה זקוקים לתמיכה של רמזים ויזואליים – קריאת שפתיים ( קריאת דיבור). בשיחה עם יותר מאדם אחד הם צריכים לאתר בכל פעם את הדובר על מנת להביט בפניו. כאשר אנשים מדברים בו זמנית אין לאנשים כ"וח אפשרות להבין את הנאמר. הצורך ברמזים של קריאת שפתיים כאשר השיחה מתנהלת במקום רועש היא אפילו יותר גדולה ( כפי שהסברנו קודם). אם חבריכם יבינו את זה, הם ידעו:
• 1: למה אתם מעדיפים להיפגש עם חברים במקום מואר ולא חשוך
• 2: מדוע אתם צריכים לשבת בצורה שתאפשר לך לראות את פני כל הנוכחים ( וכמה חשוב שלא יסתירו את פניהם בזמן השיחה)
• 3: שדיבור של יותר מאדם אחד בו זמנית יגרום לזה שבסופו של דבר אתם תישארו מחוץ לשיחה.

• :כמות המאמץ הנדרש מאנשים כ"וח כדי לעקוב אחרי שיחה: אנשים רבים עם שמיעה תקינה לא מודעים לקושי ולמאמץ העצום הנדרש מאנשים כבדי שמיעה וחרשים כדי להאזין ולהבין דיבור. אתם מוזמנים לקרוא על זה עוד במאמר על הקשר שבין ליקוי שמיעה לבין מאמץ ההאזנה אצל מבוגרים משתמשי שתל שבלולי (שנמצא פה באתר).

• התמודדות עם מצבי אי הבנה: זה אולי יפתיע אתכם אבל רוב האנשים עם השמיעה התקינה מאמינים שקריאת שפתיים יכולה להחליף שמיעה ממשית לצורך הבנת דיבור. הם מאמינים שלאנשים כ"וח יש יכולת מיוחדת, יכולת מתפתחת או כשרון ייחודי שמאפשר להם להבין את הנאמר להם בשלמותו רק באמצעות התבוננות בפני הדובר. זאת כמובן אמונה מוטעית שחשוב להתייחס אליה. אין כל אפשרות בעולם לקבל את כל המידע על צלילי הדיבור מבלי לשמוע אותם. פשוטו כמשמעו. אנשים עם שמיעה תקינה לא מודעים למשל לעובדה שיש מילים שלא ניתן להבחין בינהם רק על סמך קריאת שפתיים ( אתם יכולים, לצורך הדגמה, להציע להם לנסות להבחין בין מכה/מכר/מרק/מעך ועוד…) ושיש להשתמש בהקשר של המשפט כולו כדי להשלים את המילה הנכונה. לכן הרבה פעמים הבנת מילה בודדת תהיה קשה יותר מהבנת משפט שלם. הם לא מודעים למגוון האסטרטגיות בהם משתמשים אנשים כ"וח כדי להבין דיבור על בסיס תפיסה שמיעתית חלקית. אנשים עם שמיעה תקינה לא מודעים לכך שאנשים כ"וח מבינים דיבור תוך שימוש רב בניחוש – ולכן הם עשויים לטעות למשל בתפיסת שמות של אנשים חדשים שזה עתה הכירו, לטעות בהבנת המשפט כולו מפני שהבינו מילה אחת לא נכון, ועוד. דיבור מהיר מקשה עוד יותר על קריאת שפתיים. אנשים כ"וח עשויים לחייך או להנהן במקומות הלא נכונים מפני שלא הבינו בדיוק את הנאמר, והם מתמודדים עם מצבי אי הבנה על בסיס יומיומי. בעוד שאנשים עם שמיעה תקינה חשופים וקולטים כמות עצומה של מידע שמיעתי, מבלי שזאת דורשת מהם תשומת לב כלשהי, חלק גדול מהמידע הזה לא נתפס על ידי אנשים כ"וח.

אנשי מקצוע מדריכים הורים לילדים כ"וח צעירים, לתווך עבור ילדיהם את עולם הצלילים, לעודד את הסקרנות שלהם ולעזור להם להיות מודעים לסביבה השמיעתית בה הם נמצאים. רבים מהילדים האלה ימשיכו לחפש את המידע הזה גם כמבוגרים , יתעניינו בנאמר סביבם, ירצו להיות מעורבים ולא להישאר בצד. לשם כך הם יפנו לעזרתם של קולגות בעבודה, חברים ובני משפחה.
כאשר חבריכם ילמדו על כל אלה ועוד, הם עשויים להיות יותר תומכים וסבלניים ולהגיב אחרת לגמרי בפעם הבאה בה תשאלו אותם שאלות כמו "מה הוא אמר"? "מה היא אמרה?" .
בהצלחה.

הפוסט נכתב במקור לבלוג שלי שנקרא "Cochlear Implant Rehabilitation for Adults" שנמצא באתר האגודה האמריקאית למשתמשי שתל השבלול :
https://www.acialliance.org/blogpost/1334356/334221/Hearing-people-can-be-so-mean