לרוב האנשים ששמעו שירים לפני שאיבדו את השמיעה יש שירים אהובים, שירים שמעלים בהם רגשות וזכרונות, שירים שמתקשרים לתקופות בעברם, שירים שהם מתגעגעים לשמוע שוב.

אנשים מתחברים לשירים דרך המנגינה, דרך המילים ובדרך כלל – דרך שניהם.

החוויה של האזנה לשירים באמצעות שתל היא חוויה מורכבת ומאתגרת. ראשית, תפיסת האיפיונים המוזיקאליים באמצעות השתל היא לא פשוטה- האתגרים העיקריים הם להבחין בין צלילי כלי הנגינה השונים ולתפוס את המנגינה עצמה. על מנת להבין את השיר יש להפריד בין קול הזמר לצלילי הנגינה המלווים אותו ואז – צריך להבין את המילים עצמן וזוהי כבר משימת תפיסת דיבור מורכבת מאד. יחד עם זאת, אפשר להנות מהאזנה לשירים עם שתל שבלולי גם אם מעולם לא הקשבתם לשירים לפני כן.

בפוסט הנוכחי אתאר כמה עקרונות שיכולים לעזור לכם ללמוד להבין את המילים ולהנות מהאזנה לשירים.

חשוב לציין שגם לאנשים עם שמיעה תקינה קשה לתפוס את כל המילים בחלק מהשירים ועל מנת לתפוס את כל המילים עליהם להקשיב לשיר בתשומת לב יותר מפעם אחת. בכל האזנה נוספות להם עוד כמה מילים לפאזל, או שהם קוראים את המילים של השיר ומקצרים את הדרך. יש גם אנשים עם שמיעה תקינה שלא כל-כך קשובים למילות השירים,והם נהנים מהאזנה לשירים גם עם הבנה חלקית של המילים.

קשה לתפוס את מילות השיר בתנאים הבאים:

  • ככל שיש יותר זמרים ( לא זמר אחד אלא להקה)
  • ככל שיש ליווי מוזיקאלי של כלי נגינה רבים
  • ככל שיש פחות הבדל בעוצמה שבין קולו של הזמר לבין צלילי המוזיקה המלווה
  • כאשר הדיקציה של הזמר לא מספיק טובה
  • כאשר קצב השירה הוא מהיר
  • כאשר אין מספיק חלקים בשיר שחוזרים על עצמם. ככל שבשיר יש יותר חלקים שחוזרים על עצמם, קל יותר לתפוס את המילים שלו.
  • כאשר השירה היא בשפה שבה לאדם אין שליטה מלאה (קשה לו יותר לנחש את המילים שלא שמע בצורה מדוייקת).

יכול להיות שלחלק מכם ההערה הבאה תהיה מיותרת, אבל עבור אנשים שלא שמעו שירים מעולם זה בכלל לא מובן מאליו:: כששרים, הקצב והמבנה הפנימי של המילים משתנה. מישהו יודע למשל מה משמעות המילה neher?  ובכן… בשיר המפורסם ששרים בחג החנוכה: "נר לי נר לי נר לי דקיק", לא אומרים ner אלא neher למה? ככה. השינויים האלה קורים בכל השירים ללא יוצא מן הכלל. דוגמא נוספת, בשיר המפורסם הללויה, של לאונרד כהן, המילה האחרונה בפזמון החוזר היא Halleluhuhuhu-jah והכוונה היא ל ….נכון, צדקתם. וזה לא טריוויאלי.

הערה נוספת – בשירים רבים יופיעו חלקים של:  לללל… או ננננ….. למשל בשיר "במטוס סילון" של שלמה ארצי, או בשיר Hey Jude של הביטלס החל מדקה 3:01 ובמשך כמעט ארבע דקות תמימות.

חשוב לדעת שכשאדם שר, הוא נדרש פעמים רבות לחלק את הנשימה שלו על פני משך זמן ארוך יותר ,- עד לסוף המשפט המוזיקאלי. זה יכול לגרום למילים האחרונות ובמיוחד לצלילים האחרונים במשפט להישמע חלש יותר ולכן הם פחות ברורים.

לפני שמתחילים להקשיב לשירים ולתרגל, חשוב לשים לב שנמצאים במקום שקט, לסגור את הדלת (ואת החלון)  ולבקש מבני הבית לא להרעיש. בנוסף, מומלץ מאד להתחבר לאביזרי עזר, Streamers   למיניהם. אם משתמשים בשתל באוזן אחת ובמכשיר שמיעה באוזן השניה מומלץ להאזין עם שניהם.

איך בוחרים שיר? אנשים ששמעו שירים בעבר בדרך כלל ירצו לחזור אל השירים שאהבו לשמוע. אנשים שלא הקשיבו לשירים מעולם יכולים לבחור שירים לפי אמנים מוכרים, שירים מפורסמים, או לפי נושאים שקרובים לליבם. אפשר גם לבקש מבני משפחה וחברים המלצות על שירים אהובים – זאת יכולה להיות  דרך נעימה להתקרב לעולם התוכן שלהם. זה מזכיר חוויה של אדם שמגיע לארץ אחרת ושואל את השכנים לאן כדאי לצאת לטייל בסוף השבוע… וזוהי דרך מצויינת להתחיל.

לאחר שבחרתם שיר לפי העקרונות שכתבתי למעלה,  הדפיסו לכם את המילים שלו, אמנם יש גרסאות בהן מופיעות המילים ( Lyrics ) בסרטון של השיר עצמו, אבל לא בטוח שזו הגירסה האדאלית להאזנה עבורכם.

שימו לב שכמעט לכל שיר מפורסם יש כמה וכמה ביצועים שאפשר להקשיב להם (גרסאות Cover ). אז לפי העקרונות הנ"ל, נסו למצוא ביצוע אקוסטי של השיר – זמר/ת אחד/ת עם כלי נגינה אחד, או אפילו רק את השירה עצמה ( Vocals ) ללא ליווי. הרבה פעמים, הביצועים האקוסטיים של השיר הם גם יותר איטיים, מה שמקל מאד על המעקב אחרי המילים ועל ההבנה שלהן. באופן הדרגתי, ולצורך התרגיל הקשיבו לגרסאות יותר ויותר מורכבות מבחינה אקוסטית של אותו שיר ( יותר זמרים, ליווי מוזיקאלי מורכב יותר וכדומה) עד שתגיעו לביצוע המקורי. כדאי גם לנסות למצוא את הגירסה של השיר ללא השירה – ולהאזין רק למנגינה בנפרד. בסופו של תהליך – תוכלו לבחור לכם את הגירסה שממנה נהנתם הכי הרבה. שימו לב שברשת ישנם  סרטונים רבים של שירים שצולמו במהלך הופעות (Live  ) – הגרסאות האלה  יכולות להיות יותר קשות להאזנה (ולפיענוח המילים) .

יש מושתלים שנהנים יותר מהאזנה לזמרים ( גברים) ואחרים שמעדיפים להאזין לזמרות ( נשים), גם זה יכול להיות קריטריון בבחירת הגירסה של השיר . אם מצאתם זמר או זמרת שקל לכם יותר להבין אותם, ושאתם נהנים להאזין להם, נסו להקשיב לעוד שירים שלהם.

האזינו שוב ושוב לשירים שאתם אוהבים, עד שתלמדו חלק מהמילים שלהם בעל פה. זה תרגיל נחמד לזיכרון וגם – יאפשר לכם בשלב מסויים להאזין לשיר ללא המילים ולהבין אותו, לזהות אותו ( גם כש"תיתקלו" בו במקרה), להנות ממנו ואפילו לשיר אותו!

 

לסיום – תרגיל:

 

Hallelujah – Leonard Cohen

 

: https://www.youtube.com/watch?time_continue=98&v=cNQu9rP7xwI

Imogan  Heap , (זמרת) גירסה קולית בלבד, ללא ליווי מוזיקאלי, קצב איטי ו – עם כיתוביות!

 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=82&v=8wT4hl7iIvc

K.D. Lang   (זמרת) ליווי פסנתר

 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=9&v=y8AWFf7EAc4

Jeff Buckley (זמר) בליווי גיטרה

 

https://www.youtube.com/watch?v=FSFpqWKvrHg

רק המנגינה (פסנתר), ללא שירה.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ccGz-li_rgM

לאונרד כהן, בכבודו ובעצמו, עם ליווי קולי וליווי תזמורתי.

 

לקינוח – הגירסה של הללויה בתרגום לעברית (עם תמלול) בביצוע ערן צור , אביגיל רוז, עברי לידר ושלומי שבן:

https://www.youtube.com/watch?v=rsyaehWs4T0

 

וקישור לפוסט שכתבתי בנושא תפיסה והנאה ממוזיקה באתר של American Cochlear Implant Alliance

https://www.acialliance.org/blogpost/1334356/265473/Music-Appreciation-Following-Cochlear-Implantation?hhSearchTerms=%22music%22&terms=

 

 

בהצלחה ובהנאה,

נעמה.