https://www.acialliance.org/blogpost/1334356/357192/How-to-get-the-most-out-of-your-CI-Mapping-Appointment

תרגום המאמר שנכתב על ידי ד"ר נעמה צח עבור הבלוג Adult Rehabilitation following Cochlear Implantation  באתר של הארגון האמריקאי למשתמשי שתל השבלול American Cochlear Implant Alliance

 

בעוד שבועיים יש לך תור למיפוי, רוב הסיכויים שלא פגשת את הקלינאי/ת שלך כבר שנה לפחות, ואולי הרבה יותר (במיוחד עכשיו, בתקופת הקורונה).

פגישות המיפוי הן הרבה פעמים קצרות וטכניות- מגיעים לפגישה ומתחברים למחשב, נעשות הערכות אובייקטיביות והתנהגותיות שבדרך כלל לא מצביעות על צורך לעשות שינויים כלשהם במיפוי. לפעמים ישנם עדכוני תוכנה והוספת טכנולוגיות חדשות ואולי תצאו הביתה עם מפה שונה במעט והוראות כיצד לנסות אותה ולהסתגל אליה. אתם יוצאים מהמיפוי בתחושת הקלה וחוזרים לשגרה.

בואו נסתכל על פגישות המיפוי בצורה קצת אחרת. נחשוב עליהן כעל הזדמנות לשתף את הקלינאים בחוויות השמיעה שלכם על מנת לשפר אותה עוד יותר. אתם כבר יודעים שהשמיעה עם שתל  השבלול היא לא מושלמת, ויכולה להיות כרוכה במאמץ משמעותי במצבים שונים בחיים. מה שאתם אולי לא יודעים זה שלקלינאים שלכם יש כלים מגוונים והם יכולים להשתמש בהם כדי שתצטרכו להתאמץ פחות ותוכלו להצליח יותר להתמודד עם האתגרים התקשורתיים שעומדים בפניכם. אבל כדי שהם יעשו את זה, הם צריכים להכיר טוב יותר את החוויות השמיעתיות  שלכם עם השתל.

לפני שאכתוב על מה כדאי לכם לדבר עם הקלינאים, אני רוצה להדגיש את החשיבות של הגעה למיפוי כאשר כל החלקים החיצוניים במצב תקין. מומלץ לבדוק ולהחליף את הכבל ואת כיסוי המיקרופון לפי הצורך (אם יש כאלה למעבד הדיבור שברשותכם), אם אינכם יודעים כיצד לעשות זאת, אתם מוזמנים להביא את חלקי החילוף לפגישה והקלינאים בבית החולים ידריכו אתכם כיצד עושים זאת. המלצה נוספת היא לרשום לעצמכם על דף את התשובות לכל השאלות הבאות, ולהביא איתכם את הדף הזה לפגישה – זה יעזור לכם להעביר את המידע לקלינאים בצורה מאורגנת ויעילה וזה גם יוכל לשמש אתכם להשוואה כאשר תתכוננו למיפויים בעתיד.

הנה הנושאים שחשוב שתעברו עליהם לפני הפגישה עם קלינאי התקשורת:

  • איכות השמיעה: האם אתם נהנים לשמוע בעזרת השתל? האם אתם אוהבים את איכות הצליל? האם לפעמים הצליל לא נעים לכם? אם כן – באילו מקומות, זמנים ו/או מצבים?
  • זמני השימוש בשתל: כמה שעות ביום אתם משתמשים בשתל? האם אתם משתמשים בו גם בסופי השבוע? האם אתם משתמשים בו כשאתם נמצאים לבד בבית? מומלץ לתעד את זמני השימוש בשתל בכל ערב במשך שבוע לפני ההגעה למיפוי.
  • האם יש זמנים, מקומות או מצבים בהם אתם מעדיפים לא להשתמש בשתל? (הסבירו)
  • אבחנה בין תדרים: האם יש צלילי דיבור שנשמעים לכם זהים או דומים מאד? (כתבו דוגמאות)
  • השפעת השימוש בשתל על רמת האנרגיה שלכם: האם השתל משפיע על רמות האנרגיה שלכם? האם קורה שהוא גורם לכם להרגיש יותר עייפים?
  • גירוי בפנים: האם חוויתם אי פעם תחושות בפנים בצד של השתל?
  • טיניטוס: האם אתם סובלים מטיניטוס? האם השימוש בשתל משפיע על הטיניטוס?
  • רמות עוצמה: האם אתם מרגישים בנוח עם רמות העוצמה שמועברות לכם באמצעות השתל?
  • האם אתם משתמשים בכל המפות שיש לכם? באלו מפות אתם משתמשים ובאילו מצבים? ובאילו מפות אתם לא משתמשים ומדוע? (אולי יש לכם מפות שמיועדות למצבי תקשורת קשים ואתם לא מודעים לכך?)
  • אביזרי עזר: האם אתם משתמשים או מעוניינים להשתמש באביזרי עזר? לאילו מטרות? האם יש לכם אפשרות להשתמש בבלותות' והאם אתם משתמשים בו? הקלינאים שלכם יוכלו לעדכן אתכם לגבי האפשרויות שמתאימות לכם.
  • שמיעה דו צידית:
    • האם אתם משתמשים במכשיר שמיעה באוזן הלא מושתלת? אם אתם מתעניינים ברכישת מכשיר חדש אתם יכולים להתייעץ לגבי זה עם הקלינאית, ישנם מכשירי שמיעה שמאפשרים קישוריות והזרמת שמע, ושימוש נוח יותר עם אביזרי עזר בהתאם לשתל שבו אתם משתמשים.
    • האם אתם שוקלים לעשות שתל באוזן השנייה? זאת ההזדמנות שלכם לשאול את הקלינאים שאלות בנושא.
    • אם יש לכם שני שתלים – האם אתם מרגישים שהשמיעה מאוזנת בין שתי האוזניים?
  • שדרוג למעבד חדש ומתקדם יותר (Upgrade) : אתם מוזמנים לשאול את הקלינאים גם לגבי זה ולהיות מעודכנים לגבי מעבדים חדשים והמועד בו תהיו זכאים לשדרוג.

הפגישה עם הקלינאי/ת שלכם היא הזדמנות עבורכם לפתור בעיות שאולי התרגלתם לחיות איתם ואולי חשבתם שאין להן פתרון. אם תשתפו את הקלינאים שלכם במידע חשוב לגבי החיים שלכם עם שתל ועם לקות השמיעה ואם תשאלו אותם שאלות שמטרידות אתכם לגבי התפקוד התקשורתי שלכם, תזכו לקבל תשובות ועצות טובות, מיפוי אופטימאלי, וגם תוכלו להתעדכן לגבי כל האפשרויות הטכנולוגיות שעומדות לרשותכם.